سالم ترین باکتری های روده با رژیم های غذایی گیاهی یا مدیترانه ای

21اکتبر 2019 - یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که غذاهای خاص که توسط رژیم های گیاهی یا رژیم مدیترانه ای تامین می شوند، می توانند از روده در برابر اختلالات التهابی از طریق تقویت انتخابی رشد باکتری های ضد التهابی، محافظت کنند.

محققان نمونه های مدفوع شرکت کنندگان را در چهار گروه مختلف بررسی کردند: یکی از گروه ها نماینده جمعیت عمومی و سه گروه دیگر نمایانگر سه اختلال التهابی روده بودند. الگوی جمعیت میکروبی این چهار گروه با عادات رژیم غذایی آنها مقایسه شد، تا ارتباط مستقیم بین آنچه که می خورند با ساختار جمعیت میکروبی روده مشخص گردد.

میکروبیوم روده

میکروبیوم روده اصطلاحی است که بیانگر کل جمعیت میکروب های متعدد و متنوعی است که در روده ی ما زندگی می کنند. الگوی جمعیتی این باکتریها که توسط تعداد نسبی انواع مختلف باکتریها تعیین می شود در بین گروههای مختلف افراد متفاوت است و تا حدودی این اختلافات توسط تغییرات رژیم غذایی دیکته می شوند.

میکروبهای روده نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی انسان، از جمله توسعه و عملکرد سیستم ایمنی بدن، متابولیسم بدن و عملکرد عصبی و همچنین ویژگیهای رفتاری دارند. همچنین مشخص شده است که میکروبیوم روده در اختلالات التهابی و آلرژیک، -مانند بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده(IBD) ، درماتیت آتوپیک (اگزما) ، دیابت ، آترواسکلروز و آرتریت پسوریاتیک،- فاقد تنوع معمول است.

اختلالات روده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در اروپا بسیار شایع است، حدود 3 میلیون نفر تنها به IBD مبتلا هستند. آنها خسارت قابل توجهی را به اقتصاد وارد می کنند. آنها همچنین هزینه ی بسیاری را به مراقبت های بهداشتی تحمیل می کنند، فقط در مورد IBD هزینه ی مستقیم 5.6 میلیارد یورو می باشد. چاقی مشکل جدی دیگری است که در کشورهای توسعه یافته، شایع است و منجر به دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی می شود. بیش از نیمی از اروپا دچار اضافه وزن یا چاقی هستند که در نتیجه ی آن هزینه های مراقبت های بهداشتی تا حدود 81 میلیارد یورو در سال افزایش می یابد.

این بیماری ها در افرادی که به طور عادی انواع خاصی از غذاها را می خورند، بیشتر دیده می شوند، به این معنی که رژیم غذایی یک عامل خطر برای این شرایط است. مطالعه ی حاضر با هدف یافتن اینکه کدام یک از الگوهای غذایی با مفیدترین ساختار میکروبی روده مرتبط است، انجام گردید، بنابراین توضیح می دهد که چگونه رژیم غذایی بر سلامتی ما تأثیر می گذارد.

در این مطالعه چهار گروه مختلف از افراد شامل: جمعیت عمومی؛ افراد مبتلا به بیماری کرون(اختلال التهابی مزمن روده)، افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو(نوع دیگری از اختلال التهابی مزمن روده) و افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر(IBS) شرکت داشتند. محققان الگوی میکروبی این افراد را تعیین کردند. سپس این الگوها را با نتایج پرسشنامه ی فرکانس مواد غذایی هر گروه مقایسه و در مورد وجود همبستگی این الگوها با نوع غذای دریافتی افراد تحقیق کردند.

یافته های حاصل از این تجزیه و تحلیل، ارتباط بین 61 ماده غذایی مختلف را با تغییر در جمعیتهای باکتریایی خاص نشان داد. همچنین ارتباط بین 49 نوع از الگوهای خوردن غذا را با گروه هایی از باکتریها برجسته کرد.

نتایج این تحقیقات که در هفتهUEG 2019 2019[1] ارائه شد، نشان می دهد که غذاهایی مانند حبوبات، ماهی، آجیل، نان باعث افزایش سطح میکروب هایgut-friendly[2]  در روده ی بزرگ می شوند. وظیفه ی این سویه های باکتریایی سنتز طیف وسیعی از مواد مغذی مفید از جمله اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه(SCFA) است که منبع اصلی برای تولید انرژی برای باکتری های کولون است. بسیاری از متابولیت های باکتریایی نیز در انواع مختلف واکنشهای بیولوژیکی شرکت می کنند. دانشمندان احساس می كنند كه این نتایج، یك رویکرد غذایی را برای مقابله با طیفی از اختلالات روده تأیید می كند، بنابراین با تامین انواع مواد غذایی مناسب می توانیم، باكتری های روده را بطور ظریفی تنظیم كنیم.

برخی از نکات برجسته در این نتایج شامل موارد زیر است:

· افرادی که نان، حبوبات، ماهی و آجیل بیشتری می خورند، باکتری هوازی کمتری دارند که به طور بالقوه می توانند مضر باشند.

· همین الگوی غذایی با سطح پایین تر نشانگرهای التهابی در مدفوع مرتبط بود، که به نوبه خود نشان دهنده التهاب کمتر روده است.

· مصرف درصد بالاتری از گوشت، کربوهیدراتهای تصفیه شده و فست فودها با تعداد کمتری از باکتریهای مفید و افزایش مولکولهای دخیل در التهاب مرتبط است.

· باکتری های ضد التهابی بیشتر در کسانی مشاهده می شد که موادی مانند حبوبات، میوه و سبزیجات، غلات، آجیل و ماهی استفاده می کردند.

· رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی باعث افزایش تولیدSCFA از باکتریها و در نتیجه افزایش انرژی سلولهای مخاطی روده بزرگ می شود.

· پروتئین های گیاهی سنتز ویتامین ها و اسیدهای آمینه را بهبود می بخشند و به تجزیه ی الکلهای قندی موجود در روده کمک می کنند. علاوه بر این، پروتئین گیاهی همچنین برای دفع آمونیاک از بدن مهم است. در غیر این صورت آمونیاک در بدن باقی می ماند که برای سلولهای زنده سمی است.

· پروتئین های گیاهی و حیوانی دارای اثرات متضادی بر روی میکرو فلور روده هستند، در حالی که پروتئین های گیاهی همانطور که در بالا توضیح داده شد، اثرات مفیدی را نشان می دهند.

کلام آخر

دکترLaura Bolte  می گوید: ما ارتباط بین الگوهای رژیم غذایی یا غذاهای فردی و میکروبیوتای روده را بطور عمیق بررسی کردیم. ارتباط رژیم غذایی با میکروبیوم روده به ما بینش بیشتری در مورد رابطه ی بین رژیم غذایی و بیماریهای روده ارائه داد، این نتایج نشان می دهد که رژیم غذایی یک رویکرد قابل توجه و جدی در درمان یا مدیریت بیماری های روده از طریق تعدیل میکروبیوم روده است.

به طور خلاصه ، Bolte گفت: ما می توانیم از طریق تغییر رژیم غذایی خود و استفاده ی بیشتر از میوه جات، آجیل و نسبت بیشتری از سبزیجات و حبوبات نسبت به پروتئینهای حیوانی، سلامت روده ی خود را به حداکثر برسانیم. علاوه بر این، ما باید به مقادیر متوسطی از غذاهای حیوانی سالم از جمله گوشت بدون چربی و ماهی، محصولات لبنی تخمیر شده که از شیر کم چرب ساخته شده اند مصرف کنیم. با این حال، گوشت قرمز و فرآوری شده و شیرینی ها فقط باید در مقادیر کم مصرف شوند. این نوع رژیم بر طبق مطالعه ی حاضر با فوایدی برای اکوسیستم روده همراه است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191021/Healthiest-gut-bacteria-with-plant-based-or-Mediterranean-diet.aspx

 



[1]United European Gastroenterology (UEG) Week Barcelona 2019

 

[2]باکتری هایی که سلامت را بهبود می بخشند و به خودی خود مضر نیستند